יישוב סכסוך האומנם

כידוע לכולם , ב- 2014, הותקנו תקנות חדשות, זמניות, למשך שלוש שנים, אשר קובעות כי בהליכים בין בני זוג (לא בכולם) קודם להגשת תביעה בבית משפט לעניני משפחה,  יש להגיש : "בקשה ליישוב סכסוך" רק לאחר מכן ,

ניתן לנהל הליך יישוב סכסוך ביחידת הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני וזאת בכפוף להוראות שונות.

על פי התקנות על הצדדים להגיע לפגישה אחת לפחות ביחידת הסיוע  ( בפגישה הראשונה לא נוכחים עורכי דין) ,ההליך אמור להסתיים בארבע פגישות, זאת על מנת לנסות ולסיים את הסכסוך בדרך שונה מאשר ההליך המשפטי.

בפועל התקנות קבעו זמני המתנה שונים אשר בפועל מעכבות ( באופן לא מבוטל) את המתגרש מלהגיש את תביעותיו לביהמ"ש.

במרבית המקרים, ההליכים נמשכים כחודשיים או שלושה נוספים בשל המפגשים ביחידת הסיוע ומשהצדדים לא מגיעים להסכם גירושין וממון במסגרת יחידת הסיוע הרי שהכל מתחיל מהתחלה וצריך להגיש תביעות בקשות וכיוצ"ב,

יחד עם זאת יצויין כי ניתן להגיש בקשה לקיצור המועדים ולסיום הליך יישוב הסכסוך.

התקנות הנ"ל לא פתרו את בעיית מרוץ הסמכויות בין בית הדין לבית המשפט ,

הכל נשאר כפי שהיה בעבר. מי שמקדים את בן או בת הזוג ומגיש בקשה ליישוב סכסוך בבית המשפט או בבית הדין הוא זה שקובע מי תהיה הערכאה שלה יש את הסמכות לדון בכל מה שכרוך בגירושין.

הליך יישוב סכסוך אינו עוצר את הזמן או מקפיא את תמונת המצב, ולפיכך, לעיתים קרובות יש צורך להגיש בקשה דחופה לסעדים זמניים  כגון : צו עיקול או צו מניעה על מנת לשמור על הסטטוס קוו בנוגע לכספים ונכסים.

הגשת בקשה ליישוב הסכסוך לא מונעת מהצד השני להבריח נכסים, בעוד שבעבר כשהוגשה תביעה רכושית, היא הוגשה יחד עם בקשה להקפאת המצב בכל הנוגע לנכסים.

שימו לב , רבים מגישים בקשה ליישוב סכסוך מבלי להוועץ בעו"ד  וזו עשויה להתברר כטעות  שכן, יתכן שמיד לאחר שצד להליך קיבל הודעה והזמנה למפגש ביחידת הסיוע הוא יבריח את נכסיו.

עוד יאמר כי במרבית המקרים ככל שזהות וטיב הנכסים ידועים יבוצע איזון משאבים כולל, אך יותר קל להטיל צו מניעה ולשמר סטטוס קוו מאשר להחזיר את מה שהוברח ונעלם.

לסיכום: סעדים זמניים כגון צו עיקול, מזונות זמניים, בקשה למשמורת זמנית וכיו"ב סעדים נחוצים אפשר להגיש בד בבד עם הגשת בקשה ליישוב סכסוך.

בקשות כאלה מצריכות ידע משפטי,  ועל כן מי רצוי להיות מלווה בעורך דין שמתמחה בעיניני משפחה  כבר בשלב הראשון של יישוב הסכסוך בעורך דין  ויתכן שהזמן יפעל לרעתו.

Call Now Button